niedziela, 1 grudnia 2013

Domek z piernika



                   I już mamy grudzień. Tak mnie wzięło, żeby wypiec w tym roku jakiś domek na święta.
Zaczęłam od wyszukania w internecie przepisu, bo nie posiadałam nigdzie takiego. Wymiary domku również znalazłam gdzieś w sieci.
Taki domek można spokojnie zrobić na kilka dni przed świętami, ponieważ piernik dość szybko mięknie. Po wykrojeniu dodatków do chatki zostało mi jeszcze ciasto, więc upiekłam dodatkowo pierniki do powieszenia na choinkę. Te schowałam do pudełka i one utrzymują swoją twardość. Zmiękną na choince, a potem je zjemy :)
Mój domek razem z "podwórkiem" miał wymiary:  wys.20cm x dł.19cm x szer.16cm.
Jeśli chcemy zrobić tylko niewielki domek bez dodatków to na pewno wystarczy połowa składników. Szablon można zrobić samemu lub po prostu ściągnąć gotowca z sieci.



wymiary mojego domku
                           Składniki:

  • 600 g mąki pszennej
  • 250 g margaryny
  • 200 g ciemnego cukru
  • 7 łyżek płynnego miodu
  • 1,5-2 płaskie łyżki sody oczyszczonej
  • 5 łyżeczek przyprawy do piernika

 W garnku rozpuścić margarynę z cukrem i miodem. Lekko przestudzić. Do miski wsypać suche składniki i wymieszać. Wlać rozpuszczoną margarynę z cukrem i miodem, dokładnie wygnieść. Jeśli ciasto będzie za suche - dodać jeszcze łyżkę miodu. Masę piernikową rozwałkować najlepiej na papierze do pieczenia na grubość 4-5 mm. W pewnej odległości od siebie wycinać z szablonu elementy domku ( ciasto rośnie ). Następnie papier z przygotowanymi elementami do wypiekania przenieść i położyć na blaszce. Piec w temp. 180 °C ok. 10-12 minut. Brzegi elementów powinny zacząć brązowieć. Ściągać z blaszki jak lekko wystygną.

Lukier do dekorowania:

  • białko 
  • 1 szklanka cukru pudru 
Białko utrzeć z cukrem pudrem, tak długo, aby nie było grudek. Lukier ma być gęsty, nie rozlewać się. Jeśli tak będzie -dodać więcej cukru pudru. Lukier przełożyć do rękawa, woreczka z odciętym rogiem itp.
Udekorować domek wg upodobań.

Najpierw udekorować elementy, potem dopiero sklejać ze sobą ( również lukrem ).

Inne dekoracje:

  • płatki migdałów
  • wiórki kokosowe
  • płatki śniadaniowe
  •  cukierki ozdobne
  • itp.

7 komentarzy:

Podziel się opinią ze mną i innymi. Podpisz się,proszę imieniem lub choćby pseudonimem. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz i pozdrawiam :)